Aangemaakt door
Ine Callebaut (KAHO)
Definitie
Kleuters hebben een 'positieve ingesteldheid' als zij een positief gevoel hebben van zichzelf, van de anderen en van de wereld rondom hen.
VVKBaO (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool. Brussel: CRKLKO.
Illustratie
De positieve ingesteldheid in het kleuteronderwijs centraal stellen kan betekenen:
- aandacht hebben voor die ontwikkelingsaspecten die elementen van de positieve ingesteldheid zijn;
- oog hebben voor de context die de positieve ingesteldheid mee bepaalt;
- zo omgaan met kleuters dat de positieve ingesteldheid wordt versterkt;
- specifieke ervaringssituaties creëren met de nadruk op het versterken van de positieve ingesteldheid.
VVKBaO (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool. Brussel: CRKLKO.
Een positieve ingesteldheid van het kind bekom je onder meer door:
- het kind te motiveren voor activiteiten / lessen
- het kind tot rust te laten komen
- initiatiefname bij het kind te stimuleren,
- betrokkenheid te stimuleren
- het speels, onbevangen en creatief laten omgaan met de wereld
Hier niet toevallig, maar doelbewust aan werken is de opdracht van de leerkracht.
VVKBaO (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool. Brussel: CRKLKO.