Loading...
 

Verbeelding

Aangemaakt door

Ine Callebaut (KAHO)

Aangevuld door Marleen Ost (KHBO)

Definitie

h‍et zich verbeelden; fantasie; inbeelding
www.vandale.nl

Het vermogen je ergens een voorstelling van te maken.
http://www.mijnwoordenboek.nl/

De menselijke verbeeldingskracht of fantasie is het vermogen om zich in situaties in te leven of gebeurtenissen of entiteiten te bedenken die niet bestaan, die onmogelijk kunnen bestaan of waarvan het bestaan onbewezen is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verbeeldingskracht

Illustraties

Symbolisch spel - ook rollenspel, doenalsof of fantasiespel genoemd - is een spelvorm waarbij verbeelding van de werkelijkheid centraal staat: objecten, personen, situaties worden verbeeld en worden onderdeel van een eigen verhaal.
de Haan, D., Kuiper, E. & de Haan, D. (ed.) (2008). Leerkracht in beeld: ontwikkelingsgericht Onderwijs: theorie, onderzoek en praktijk. Assen: Van Gorcum.

Fantasie betekent inbeelding maar ook je inleven in iemand of iets anders. Het is een voorwaarde om muzisch bezig te zijn. Fantaseren is het onmogelijke voorstellen, nieuwe betekenissen geven aan bestaande elementen. Je doet een beroep op de dramatische verbeelding van de kinderen, het stimuleren van dramatische verbeelding doe je door heel veel invulling te vragen, door combinaties te maken van bestaande elementen of door nieuwe betekenissen te geven aan bijvoorbeeld materialen.
http://doks.khleuven.be/doks/do/files/FiSe413e0ac71854e734011855f23ce10aed/SSH_Pirjak_Stefanie.pdf;jsessionid=62426631FA8260F14805C8334BD9AE43?recordId=SKHL413e0ac71854e734011855f23ce10aec

‍Beperkte en rigide patronen van gedrag en interesses. Zeer stroef in denken en handelen. Stoornis in de verbeelding.‍
Strakke patronen, alles moet ‘zo’ verlopen, moet voorspelbaar zijn . Ze houden dus van dezelfde activiteiten die steeds herhaald worden (thuis en op school). Bij elke verandering kunnen ze ontploffen (stampen, bijten,op de grond liggen, paniekreactie…). Dus elke verandering moet tijdig aangekondigd worden om dit zoveel mogelijk te vermijden. Het probleem is dat het leven, de job vaak onvoorspelbaar is en dat we in onze maatschappij vaak erg flexibel moeten zijn. De stoornis in de verbeelding uit zich al vroeg in de spelontwikkeling van kinderen. Veel kinderen met autisme kunnen niet tot fantasiespel komen en hun spel beperkt zich tot onmiddellijke, zintuiglijke, zich steeds herhalende handelingen met speelgoed. Sommige kinderen lijken plots wel mee te spelen in het fantasiespel in de winkel of het huisje. Dit betreft echter geen echt fantasiespel maar is veeleer een letterlijk nabootsen van andere kinderen/volwassen of van wat ze op televisie gezien hebben. Kinderen met autisme zijn minder creatief . Ze kunnen bijvoorbeeld wel goed tekenen maar hun tekeningen zijn doorgaans erg realistisch (soms verbluffend gedetailleerd). Ze kunnen zelden iets nieuws bedenken of figuren zelf ontwerpen.
Blomme, L., Christiaens, A., Hardyns, L., Ost, M., Rotsaert, L., Staelens, A., Vanhoutte, T., Vandendriessche, T. (2011). Moduleboek zorg op kindniveau. Leuven: Acco.

Verwante begrippen

impressie, expressie, beschouwing, muzisch, creativiteit, fantasie

http://www.spelenvanuitverbeelding.nl

Frans/Engels

l'imagination/imagination

Search For a Wiki Page